Het Belgisch Instituut voor Lastechniek (BIL) beschikt over een uitgebreid machinepark voor het machineren en destructief beproeven van verschillende standaard of niet-standaard proefstukken. Tijdens het uitvoeren van een mechanische proef, volgens de betreffende beproevingsnorm, wordt het materiaal getest totdat uiteindelijk breuk optreedt met als doel om de mechanische eigenschappen te bepalen of om te kwaliteit van een lasverbinding of het basismateriaal te verifiëren.
Expertise
Het BIL beschikt over verschillende trekproefmachines met een bereik tot 2500 kN (250 ton). Hierop kunnen verschillende standaard trekproeven worden beproefd bij kamer-, verlaagde- of verhoogde temperatuur volgens de geldende beproevingsnorm. Ook is het mogelijk trekproeven uit te voeren op niet gestandaardiseerde producten en proefopstellingen.
Aan het Belgisch Instituut voor Lastechniek kunnen 3-punts buigproeven worden uitgevoerd. De buigproef is een eenvoudige kwalitatieve test waarbij de buitenste vezel van het proefstuk onderhevig is aan een bepaalde opgelegde minimum rek om de vervormbaarheid van een materiaal te bepalen. Vaak wordt deze test gebruikt als een kwaliteitscontrole test voor lasverbindingen waarbij na het beproeven, lasdefecten kunnen worden opgespoord.
Kerfslagproeven worden uitgevoerd voor het bepalen van de kerftaaiheid van een materiaal bij een bepaalde omgevingstemperatuur. Aan het BIL kunnen genormaliseerde standaard proefstukken worden getest bij een test temperatuur van -120°C tot +20°C en bij -196°C.
Het beproevingslabo van het BIL is uitgerust om verschillende breukmechanica testen uit te voeren volgens de geldende ASTM-, Britisch Standard- of ISO-normen. Al deze testen hebben als doel om de weerstand tegen scheuruitbreiding of breuktaaiheid van een materiaal te bepalen. De aard van beproeving is afhankelijk van het scheurgedrag van het te beproeven materiaal, zo zal het voor brosse materialen meer aangewezen zijn om een Kic proef uit te voeren terwijl bij meer ductiele materialen het ook mogelijk en zinvol is om een J-integraal proef of CTOD (Crack Tip Opening Displacement) proef uit te voeren.
Trekproeven in de dikterichting of “Z-proeven” worden uitgevoerd om de mechanische eigenschappen van staal in de dikterichting van een plaat te evalueren. De test omvat het uitoefenen van trekkrachten op een proefstaaf, waarbij de as van de proefstaaf loodrecht staat op de walsrichting van de staalplaat. Het primaire doel van de Z-proef is het meten van de weerstand tegen lamellaire scheuren door het bepalen van de vervormingseigenschappen loodrecht op het productoppervlak.
Vermoeiing treedt op in constructies waar een wisselende spanning optreedt. Dit zal uiteindelijk leiden tot scheurvorming. Onder andere spoorlijnen zijn onderhevig aan vermoeiing.
Een breekproef is een relatief eenvoudige proef die bij gelaste verbindingen kan worden uitgevoerd met als doel informatie in te winnen over bepaalde onvolkomenheden die kunnen optreden in de las (porositeiten, gasinsluitsels, scheuren, onvoldoende inbranding, enz...). Ten gevolgen van een statische of dynamische belasting zal de verbinding worden open gebroken in de lasnaad, hierdoor kunnen eventuele onvolkomenheden in de lasnaad worden geïdentificeerd en opgemeten.
De technieken van het metallografisch onderzoek worden voornamelijk gebruikt bij de uitvoering van de onderzoeksprojecten en ter ondersteuning van het materiaal-, schade- en corrosieonderzoek.
Wenst u liever een component of materiaal op maat te beproeven? Neem dan gerust contact op met het beproevingslabo van het Belgisch Instituut voor Lastechniek en graag nodigen we je uit om de gewenste beproevingen te bespreken!
Cases/demos
Beproeving van lasverbindingen
Peel test op een weerstandslas tussen folies (20μm) @ BIL / Maximale kracht < 5N
Sinds mei 2019 beschikt het BIL over een 2,5 kN trekbank, die wordt ingezet voor het beproeven van microlassen en gelijmde verbindingen.