DAHLIAS: Development and Application of Hybrid Joining in Lightweight Integral Aircraft Structures

Laatst gewijzigd: 
10-06-2020

Doel van het project

Het hoofddoel van het DAHLIAS project is het optimaliseren van hybride verbindingen (wrijvingspuntlassen in combinatie met adhesieven) voor toepassing in vliegtuigstructuren. Wrijvingspuntlassen is een solid-state verbindingstechniek (geen smelt van de materialen), vooral geschikt voor het verbinden van lichtgewicht legeringen in gelijke en ongelijke materiaalcombinaties. Het proces werd reeds met succes toegepast op moeilijk en niet-lasbare legeringen en wordt beschouwd als een potentiële kandidaat voor het vervangen van mechanische verbindingen. Overlapverbindingen in vliegtuigenstructuren vereisen het gebruik van een afdichting voor corrosiebescherming. Het gebruik van een afdichting met eveneens een adhesieve functie zou een aanvulling bieden op de hoge kwaliteit van de verbindingen, niet alleen voorde bescherming tegen corrosie, maar ook bijdragen aan het algehele mechanische gedrag van de structuur.

Projectomschrijving

Om het doel van dit project te bereiken, werd een werkplan opgesteld, dat bestaat uit 8 werkpakketten. Twee werkpakketten zijn gericht op ontwikkeling van het wrijvingspuntlasproces met behulp van standaard samples, met en zonder lijm. Parallel hieraan wordt de lijm/afdichting, inclusief oppervlakte-voorbehandeling, ontwikkeld.

De hybride verbindingen ontwikkeld in dit project, zullen vergeleken worden met conventionele verbindingstechnologieën om het potentieel ervan aan te tonen. Kwaliteitscontrole zal onderzocht worden via niet-destructief onderzoek en via procescontrole op basis van inline monitoring van de lasparameters.

In de laatste fase van dit project zullen demonstratiestukken worden aangemaakt om de mogelijkheden van de voorgestelde technologie te evalueren voor vliegtuigstructuren.

Het consortium bestaat uit het Helmholtz-Zentrum Geesthacht (DE), het Belgisch Instituut voor Lastechniek, Chemetall (DE), Institut de Soudure (FR), en TRA-C Industries (FR). Het project wordt gestueund door het CleanSKy2 programma van de Europese Commissie (contract Nr. 821081).

Resultaten

Meer informatie kan gevonden worden op de project website